- Enjin dua lejang lejang biasanya digunakan untuk jentera ringan seperti motosikal, gergaji bermotor (chain saw) dan mesin rumput (brush cutter).
- Enjin dua lejang ini memerlukan hanya dua lejang piston atau satu pusingan aci engkol untuk menyempurnakan semua empat kendalian – masukan, mampatan, kuasa dan ekzos.
- Rekabentuk enjin dua lejang lebih mudah dan ringan kerana ia tidak menggunakan rangkaian injap sebaliknya ia menggunakan liang–liang.
- Terdapat tiga liang utama dalam enjin dua lejang iaitu liang masukan, liang ekzos dan liang pemindah.
- Omboh dikendali dari TTA ke TTB dan sebaliknya, berfungsi untuk membuka dan menutupi liang-liang tersebut.
ASAS KENDALIAN ENJIN DUA LEJANG
1. LEJANG MASUKAN DAN MAMPATAN
- Apabila piston bergerak dari TTB ke TTA, liang masukan terbuka manakala liang ekzos dan liang pindah tertutup.
- Campuran udara dan bahan api dan minyak pelincir 2T disedut ke dalam kotak aci engkol oleh separa vakum melalui liang masukan.
- Campuran udara dan bahan api dan minyak pelincir 2T di atas kepala piston dimampatkan dan dinyalakan bila piston sampai ke TTA.
- Aci engkol berputar separuh pusingan iaitu 180°
- Apabila piston sampai di TTA, penyalaan berlaku.
2. LEJANG KUASA DAN EKZOS
- Lejang kuasa berlaku dan piston ditolak ke bawah dari TTA ke TTB.
- Liang ekzos terbuka dan liang masuk tertutup.
- Gas terbakar keluar melalui liang ekzos.
- Liang pindah terbuka dan campuran udara dan bahan api masuk ke dalam silinder melalui liang pindah.
- Aci engkol berputar satu pusingan iaitu 360°.
- Piston bergerak dari TTB ke TTA dan kitaran berulang.
0 comments:
Post a Comment