- Apabila enjin dihidupkan, pembakaran campuran udara dan bahan api berlaku. Pembakaran ini menghasilkan tenaga yang mengerakkan piston dalam selinder.
- Gerakkan piston dari atas ke bawah atau sebaliknya dinamakan lejang. Kitaran empat lejang bermaksud ada 4 lejang piston bagi setiap 2 pusingan penuh kranksyaf.
- Kitaran lejang adalah seperti berikut:
i. Lejang masukan (Intake)
ii. Lejang mampatan (Compression)
iii. Lejang kuasa (Power)
iv. Lejang ekzos (Exhaust)
Rajah : Kendalian enjin empat lejang.
PROSES KENDALIAN ENJIN EMPAT LEJANG
ISTILAH ASAS ENJIN
Dalam operasi 4 lejang dan 2 lejang, istilah berikut perlu diketahui.
- Silinder: Bahagian dimana piston yang bergerak naik dan turun.
- Lejang : Jarak pergerakan dalam silinder dari TTA ke TTB dan sebaliknya.
- Takat Terakhir Atas (TTA): Takat tertinggi yang boleh dicapai oleh piston ketika bergerak ke bawah.
- Takat Terakhir Bawah (TTB) : Takat paling bawah yang boleh dicapai oleh piston ketika bergerak ke bawah.
1. LEJANG MASUKAN
- Piston bergerak dari TTA ke TTB. Vakum terwujud di bahagian atas piston dalam silinder.
- Injap masuk terbuka dan injap ekzos tertutup.
- Tekanan atmosfera menolak campuran udara dan bahan api dari keburetor ke dalam silinder melalui injap masuk yang terbuka.
2. LEJANG MAMPATAN
- Piston bergerak dari TTB ke TTA.
- Kedua-dua injap tertutup.
- Campuran udara dan bahan api dimampatkan.
3. LEJANG KUASA
- Piston menghampiri TTA dalam lejang mampatan.
- Campuran udara dan bahan api dicucuh oleh bunga api yang dikeluarkan oleh palam pencucuh.
- Ledakan menghasilkan kuasa yang tinggi.
- Piston ditolak dari TTA ke TTB.
- Kedua-dua injap masih tertutup.
4. LEJANG EKZOS
- Apabila piston sampai ke TTB, injap ekzos mula membuka.
- Pergerakan piston dari TTB ke TTA menolak gas yang terbakar keluar melalui injap ekzos.
- Pada akhir lejang ekzos, injap masuk mula terbuka.
VIDEO ANIMASI KENDALIAN ENJIN 4 LEJANG
0 comments:
Post a Comment